Sprzedaż samochodu używanego a wady ukryte

Nie tylko samo kupowanie samochodu używanego to pewne ryzyko. Jako sprzedawca także powinniśmy dopilnować wszelkich szczegółów, by w późniejszym czasie uniknąć nieprzyjemności. Szeroko wiadomo, iż samochody lubią się niestety od czasu do czasu zepsuć. W przypadku aut używanych, osobę kupującą chroni prawo rękojmi, które mówi o możliwości obniżenia ceny auta lub całkowitego odstąpienia od umowy w przypadku, gdy wystąpi wada ukryta. Co jednak kwalifikuje się do tego miana i jakie są obowiązki sprzedawcy i kupującego w tej kwestii?

Definicja wady ukrytej

Zawsze, gdy będziemy zabierali się za kupno takich pojazdów, jak samochody osobowe, będziemy co krok przestrzeganie przed wadami ukrytymi. Zamiast jednak dać opętać się strachowi, lepiej w pierwszej kolejności dokładnie dowiedzieć się, czym tak właściwie jest wada ukryta – jaka jest jej definicja i co może ona dla nas oznaczać?

W świetle prawa wada ukryta to awaria pojazdu, o której kupujący nie został poinformowany w momencie kupowania auta od sprzedawcy. Nie oznacza to jednak, iż jeżeli doskonale słyszymy złą pracę silnika czy wgniecenie na karoserii, a sprzedawca nam o tym nie powie, od razu mamy do czynienia z wadą ukrytą. Taki defekt charakteryzuje się brakiem możliwości dostrzeżenia problemu na pierwszy rzut oka lub problemem, o którym sprzedawca doskonale wiedział, lecz nas o nim nie poinformował.

Możemy podzielić wady ukryte na dwie kategorie – fizyczne oraz prawne. O wiele rzadziej spotkamy się z tą drugą grupą, gdyż tyczy się na przykład auta, które na przykład było kiedyś celem kradzieży lub z jakiegokolwiek innego powodu nie może zostać zarejestrowane, wobec czego staje się dla nas bezużytecznym zlepkiem metalu.

Najczęściej chodzi nam bardziej o wady fizyczne – uszkodzenie silnika, skrzyni biegów, zawieszenia to jedno, ale jako wada ukryta klasyfikowane są też takie nieczyste zagrania, jak kłamstwo dotyczące bezwypadkowości samochodu czy cofnięty licznik. Takie samochody są objęte z miejsca zasadą wady ukrytej.

Kto odpowiada za wadę ukrytą?

Odpowiedzialność za ukrycie wady w całości ponosi oczywiście sprzedawca, który nie poinformował klienta o bardzo ważnym defekcie znacząco wpływającym na właściwości auta. Jeżeli klient, podparty opinią eksperta (może to być nawet mechanik samochodowy) będzie miał dowody na istnienie wady ukrytej, istnieje wiele opcji rozwiązania problemu.

Co dalej z wadą ukrytą?

Kupiec trefnego samochodu może ubiegać się u sprzedawcy o pokrycie całej naprawy auta na jego koszt, o ile chodzi tu o usterkę mechaniczną. Jeżeli jednak sytuacja jest poważna, klient może zażądać na zasadzie rękojmi obniżenia ceny samochodu lub całkowicie odstąpić od umowy kupna auta i odzyskać całą sumę, jaką zapłacił za samochód. Klient ma dwa lata na zgłoszenie rękojmi oraz rok od stwierdzenia wady, choć oczywiście w tak poważnych kwestiach nigdy nie powinniśmy za długo zwlekać z poinformowaniem sprzedawcy o problemie. Jeżeli sprzedawca nie ustosunkuje się do prośby kupca, sprawa jest kierowana do sądu. W grę, jeśli chodzi o auta osobowe, wchodzą bowiem naprawdę spore sumy.