Sprowadzamy i rejestrujemy coraz starsze auta

Auta używane od wielu lat cieszą się w naszym kraju ogromną popularnością. Świadczy o tym fakt, iż rocznie importujemy nawet i prawie milion samochodów z innych krajów, podczas gdy sprzedaż nowych aut jest nawet 2-krotnie mniejsza. Niestety w ostatnich latach trendy poszły w tę stronę, że sprowadzane i rejestrowane auta w Polsce są coraz starsze.

Jakie auta i ile aut importują Polacy?

Import samochodów używanych to jedno z głównych źródeł samochodów w naszym kraju. Bez niego dostępność znacznie by spadła, co widać już teraz, gdy import jest mniejszy niż w ostatnich latach i jest to jednym z powodów dynamicznych wzrostów cen samochodów używanych i ograniczonej ich dostępności.

W samym kwietniu 2022 roku do Polski sprowadzono 61 461 samochodów osobowych. Jest to spadek w wysokości 16,8% względem analogicznego okresu rok temu. W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2022 roku z kolei w Polsce po raz pierwszy zarejestrowano 241 176 używanych samochodów osobowych, które nie były wcześniej rejestrowane na terenie naszego kraju. Spadek względem analogicznego okresu w roku poprzednim to aż 13,9%. Są to wyniki bardzo złe, które mogą równać się głównie z tymi, które widzieliśmy podczas pandemii koronawirusa, lecz wtedy z wiadomych powodów w pierwszych miesiącach 2020 roku import znacznie spadł z racji na ograniczenia w przemieszczaniu się.

Jaki jest wiek aut sprowadzanych do Polski?

Dane zebrane przez Samar mówią o tym, że średni wiek samochodów używanych, które importowano do Polski w pierwszych czterech miesiącach 2022 roku to 12,56 roku. Jeszcze wyższy był on w samym kwietniu 2022 roku, gdy wyniósł 12,61 roku. Patrząc na statystyki dotyczące ilości starych aut to udział ponad 10-letnich pojazdów w ciągu ostatnich czterech miesięcy wzrósł z 57.8% do poziomu aż 63.1%. Udział pojazdów maksymalnie 4-letnich spadł w kolei od końca 2021 roku do końca kwietnia 2022 roku z poziomu 9.9% do zaledwie 8%.

Jakie auta sprowadzamy do polski?

To jakie auta używane najczęściej sprowadzamy w 2022 roku raczej nikogo nie zdziwi, gdyż są to te same modele, co zawsze podbijające polskie drogi i portale aukcyjne. Liderem po czterech miesiącach 2022 roku jest przedstawiciel klasy średniej, czyli Audi A4. Reszta podium to także samochody niemieckie, a dokładniej jedne z najpopularniejszych kompaktów. Drugie miejsce należy bowiem do Opla Astra, a trzecią pozycję zajął Volkswagen Golf.

Na czwartym miejscu ze sporą stratą znajdziemy ulubione auto młodych kierowców. Jest nim oczywiście BMW serii 3. Pierwszą piątkę uzupełnia z kolei Audi A3. Na kolejnych pozycjach znajduje się Opel Corsa, Ford Focus i Ford Fiesta, czyli jedyne nie pochodzące od niemieckich producentów auta w czołówce, a pierwszą dziesiątkę zamyka Volkswagen Polo oraz Volkswagen Passat.

Pod względem marek samochodów na pierwszym miejscu uplasował się Volkswagen posiadający aż trzy modele z czołowej dziesiątki. Drugie miejsce to inny niemiecki producent, którego samochody są dość popularne i rozsądnie wyceniane. Mowa tu o Oplu. Podium co ciekawe uzupełnia Ford, lecz dość blisko niego było Audi.

Jak drogie są aktualnie auta używane?

Niestety pomimo tego, że sprowadzane przez nas samochody używane są coraz starsze to nie znajduje to odzwierciedlenia w niższych cenach. Te są wysokie jak nigdy i wpływ na to ma między innymi zmniejszony import, a także większy popyt na używane samochody z racji na to, że coraz trudniej jest zakupić nowy samochód z racji problemów z dostępnością oraz coraz bardziej rosnących cen, które powoli są poza zasięgiem przeciętnych Polaków.

Aktualna mediana cen samochodów używanych to 23 000 złotych. Jest to naprawdę wysoki wynik biorąc pod uwagę to, że auta są coraz starsze i bardziej wyeksploatowane. Wzrosła też średnia cena samochodów używanych kupowanych na kredyt. Jeszcze w 2019 roku przed pandemią wynosiła ona zaledwie 38 tysięcy. Aktualnie kształtuje się na poziomie już 53 tysięcy złotych. Wzrost w czasie pandemii okazał się więc przeogromny i wszystko wskazuje na to, że szybko się nie zatrzyma.