Najczęstsze usterki, które są powodem negatywnego przeglądu technicznego
Przegląd techniczny nie zawsze kończy się na kilkunastominutowej wizycie na stacji kontroli pojazdów. Które usterki w naszym aucie sprawią, że wynik badania będzie negatywny?
Przegląd techniczny – dlaczego jest on tak istotny?
O bezpieczeństwo na drogach dba się na wiele różnych sposobów, lecz niektóre z nich wymagają oddolnego zaangażowania kierowców. Możemy tutaj mówić na przykład o odpowiedzialnej jeździe na trzeźwo i z uwzględnieniem przepisów ruchu drogowego czy warunków atmosferycznych, lecz trudno jest tutaj nie wspomnieć o jeszcze jednym aspekcie – stanie technicznym naszego pojazdu. Nie tylko jest on w stanie sprawić, że bezpieczni będziemy my, ale również inni uczestnicy ruchu drogowego. Jazda niesprawnym autem to bowiem śmiertelne zagrożenie dla nas samych, lecz nie wolno zapominać, że niektórych sytuacji nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Nasze zaniedbania, w szczególności, jeżeli mowa o poruszaniu się po drogach publicznych, są w stanie wpłynąć również i na inne osoby.
To właśnie dlatego konieczność regularnego wykonywania przeglądów technicznych nie jest żadnym legislacyjnym wymysłem, do którego musimy się po prostu dostosować. Choć oczywiście trzeba za to zapłacić, a od tego obowiązku niestety nie uciekniemy, warto zmienić do tej kontroli podejście. Nie wykonując takiego badania nie tylko ryzykujemy mandat czy zawieszenie dowodu rejestracyjnego samochodu, ale również nieświadomość poruszania się po drodze z istotnymi uszkodzeniami. To właśnie dlatego warto podejść do badania technicznego poważnie i z uwagą. Nawet jeżeli nasze auto nie będzie w stanie go przejść, będziemy mieli napisane czarno na białym, co jest tego powodem i co musimy zrobić, by nasze cztery kółka uzyskały pozwolenie na ponowne poruszanie się po drogach. Jak już wspominaliśmy – wszystko to dla bezpieczeństwa nie tylko naszego, ale również innych osób, z którymi dzielimy drogi.
Dlaczego warto szukać rzetelnych punktów kontroli technicznej?
Niektóre osoby, wiedząc doskonale, że ich samochód może mieć problemy z przebrnięciem przez okresowy przegląd techniczny, szukają punktów, w których możliwe jest natrafienie na osoby, które „podbijają” przegląd wszystkim samochodom. Dzięki temu nie musimy martwić się jakimikolwiek zapisami prawa – nasze auto bowiem legalnie przeszło przegląd, a więc nie występują z nim żadne większe problemy. Nie tylko jednak jest to droga na skróty, ale również droga, którą zdecydowanie nie powinniśmy podążać. Dlaczego?
Oczywiście po raz kolejny wracamy tutaj do kwestii bezpieczeństwa. Świadomie wybierając stację kontroli pojazdów, która przymyka oko na uszkodzenia, oszukujemy samych siebie i narażamy siebie na wszelkie zagrożenia płynące z jazdy zepsutym autem. Jest to więc kwestia swoistej odpowiedzialności społecznej – możemy albo rzetelnie przebadać swój samochód, nawet jeżeli występują w nim znaczące usterki i wybrać się na zlecone naprawy, lecz tym samym zwiększać bezpieczeństwo na drogach. W dobrym punkcie wszelkie usterki zostaną nam skrupulatnie wymienione, dzięki czemu nie będziemy musieli zastanawiać się, gdzie tak właściwie leży problem.
Usterki, które mogą zdyskwalifikować nasz samochód
Jesteśmy w stanie wymienić kilka typów uszkodzeń, które są w stanie skutecznie wyzerować szanse naszego auta na pozytywne przejście przeglądu technicznego. Ogromną wagę przywiązuje się chociażby do katalizatora – jego brak z automatu będzie oznaczać dla nas konieczność udania się do warsztatu. Oczywiście jednak lista ta jest o wiele dłuższa. W badaniu technicznym wszelkie usterki dzielone są na trzy grupy – drobne, istotne oraz zagrażające bezpieczeństwu. Wystąpienie chociaż jednego problemu z tych dwóch ostatnich grup automatycznie odsyła wszelkie samochody osobowe do warsztatu z negatywnym wynikiem badania. Znajdziemy tutaj chociażby niesprawne lub niewłaściwe oświetlenie, pękniętą szybę, brak homologacji instalacji LPG, brak filtru cząstek stałych, korozja na elementach konstrukcyjnych samochodu, niesprawny klakson, wycieki, luzy w zawieszeniu, zużyte lub nierównomiernie działające elementy układu hamulcowego, brak hamulca ręcznego, nieszczelny układ wydechowy, uszkodzone pióra wycieraczek czy zbyt wysoka emisja spalin.