Fabryczne odnawianie samochodów używanych

Kryzys w branży motoryzacyjnej skłania wielu producentów do dość niekonwencjonalnych rozwiązań. Jednym z nich, który jeszcze niedawno nie był zbyt popularnym sposobem na podtrzymanie popytu na auta, jest odrestaurowywanie samochodów używanych w fabrykach. Jak to dokładnie działa, kto to stosuje oraz jakie może przynosić to korzyści?

Fabryczne odnawianie aut używanych – na czym to polega?

Wielu producentów jest aktualnie w stanie produkować aut w liczbie takiej, jak zakładano. Problemy z dostawami części, w tym półprzewodników, mniejsza moc przerobowa fabryk w wyniku pandemii koronawirusa i przymusowym wysyłaniem osób zakażonych na kwarantannę, a także niemałe problemy branży transportowej to główne powody kryzysu w motoryzacji. Niektóre marki starają się z tym walczyć w dość intrygujący sposób.

Ostatnio coraz popularniejszą opcją są samochody używane odnowione bezpośrednio w fabrykach. Na jakiej zasadzie to działa? Przede wszystkim głównym punktem jest regeneracja zużytych już części, czyli doprowadzenie ich do jak najlepszego stanu. Najczęściej do takiego zabiegu wybierane są auta poleasingowe, które zostały zwrócone do producenta po zakończeniu umowy. Wtedy test wykonywany jest test sprawności auta, podczas którego każdy egzemplarz jest bardzo dogłębnie analizowany i sprawdzany pod kątem wielu parametrów.

Wszystkie odchyły od normy są skrupulatnie monitorowane, a następnie samochód odsyłany jest do napraw i regeneracji. Naprawia się dosłownie wszystko – części silnika, zawieszenia, podwozie, szyby, a także elementy karoserii. Może to po części przypominać klasyczną fabrykę, lecz nic z tych rzeczy – tu nie produkuje się auta, „tylko” doprowadza się je do stanu jak najbliższego do pojazdu wyjeżdżającego jako nowy z linii produkcyjnej.

Wszystko to ma na celu także i cięcie kosztów. Jeżeli chodzi o samochody osobowe, naprawa zużytych części zawsze jest mniej kłopotliwa pod kątem finansowym niż produkcja nowego pojazdu. Z tego też względu trend na samochody doprowadzane do stanu praktycznie nowego to aktualnie coraz częściej wykorzystywana strategia przez wielkich graczy.

Kto aktualnie odnawia samochody używane?

Zdecydowanie największym graczem, który podjął się zadania budowy fabryk nastawionych wyłącznie na używane auta osobowe wymagające odnowienia jest megakoncern Stellantis, który posiada w swoich szeregach tak uznane marki, jak Peugeot, Citroen, Fiat, Opel czy Alfa Romeo. Specjalnie założona przez to konsorcjum spółka Spoticar stworzyła we francuskim Hordain potężny zakład o powierzchni 6000 metrów kwadratowych, który jest w stanie odświeżać do 100 samochodów dziennie. Głośno również w tym temacie jest o Renault, które posiada już jedną fabrykę z mocą przerobową 160 samochodów dziennie, a w planach ma zbudowanie trzech kolejnych zakładów tego typu. Ma to na celu zaspokojenie sporego popytu na tego typu auta, co widać już teraz. Jeżeli chcecie kupić używany samochód po odrestaurowaniu musicie być czujni i wyprzedzić innych klientów – gwarancja producenta na takie samochody oraz niższa cena sprawiają, że potencjalni kupcy bardzo chętnie decydują się na właśnie takie pojazdy.