Do jakiej kwoty Polacy najczęściej szukają samochodów używanych?
W obecnej sytuacji wielu klientów zmuszonych jest do poszukiwania nowego samochodu na rynku wtórnym. Nowe samochody kosztują coraz więcej, podaż jest niewielka w wyniku problemów rynkowych, a często może się zdarzyć tak, że samochód nie będzie posiadał wszystkich obiecanych funkcji. Z tego powodu, nawet pomimo faktu, iż ceny pojazdów używanych również poszły w górę, wiele osób nie widzi innego wyjścia z sytuacji i poszukuje właśnie tego typu samochodów. Jaka jest jednak granica cenowa dla Polaków?
Dlaczego Polacy częściej wybierają obecnie auta używane?
W obecnych czasach możemy wymienić wiele powodów, przez które Polacy obecnie częściej spoglądają na auta używane. Przede wszystkim chodzi o problemy, z którymi aktualnie boryka się branża samochodowa. Przerwane łańcuchy dostaw podczas pierwszych lockdownów w trakcie pandemii koronawirusa ciągle odbijają się echem, a dodatkowe problemy z wirusem w Chinach, a w szczególności w Szanghaju, dodatkowo te wszystkie problemy potęgują.
Sytuacji nie ułatwia oczywiście inflacja, a także trwająca od ponad dwóch miesiące wojna na Ukrainie. Rosyjska agresja sparaliżowała najeżdżany kraj, a dodatkowo sankcje nałożone na Federację Rosyjską paraliżuje jej gospodarkę oraz uniemożliwia wymianę handlową zresztą Europy. Przez te wszystkie czynniki w fabrykach brakuje wielu kluczowych elementów, jak czipy, półprzewodniki czy wiązki elektryczne. To sprawia, że podaż się zmniejsza, podczas gdy popyt pozostaje na tym samym poziomie. Ceny więc idą w górę, a osoby, których nie stać obecnie na kupno nowego auta, szukają swojego egzemplarza na rynku wtórnym.
Polacy coraz częściej szukają droższych aut
W ostatnich latach możemy zaobserwować interesujący trend. Polacy bowiem coraz częściej zaczynają rozważać podczas swoich zakupów auta droższe. Oczywiście, najczęściej wybierane samochody używane nadal nie kosztują kroci, lecz coraz częściej na rynku wtórnym możemy obserwować bardziej ekskluzywne samochody, które są wybierane przez klientów. Oczywiście nie mówimy tutaj tylko o pojazdach z wyższej półki, ale również o takich, które mają 2-3 lata. One również potrafią kosztować naprawdę sporo i oczywiście więcej niż średnia wartość samochodu używanego na rynku tego typu pojazdów.
Jaka jest średnia cena kupowanego w Polsce auta używanego?
Wyniki najnowszych badań, które sprawdzały, jakie przedziały cenowe wybierają kierowcy podczas poszukiwań używanego auta, nie są raczej niczym zaskakującym. Dużym atutem samochodów z drugiej ręki jest bowiem rzecz jasna cena – o wiele mniejsza niż w przypadku pojazdów salonowych, a przecież jesteśmy w stanie znaleźć naprawdę dobrze egzemplarze. Jak jednak prezentują się wspominane statystyki?
Nie powinien zadziwiać fakt, iż auta powyżej 50 tysięcy złotych poszukuje zaledwie 3 procent Polaków. Potem jednak wyniki robią się naprawdę wyrównane. W przedziale 20 – 50 tysięcy złotych swojego nowego wozu szuka aż 33% ankietowanych, co jest całkiem intrygującym wynikiem. Największą grupę stanowią jednak osoby, które myśląc o kupnie auta używanego planują wydać 10-20 tysięcy złotych – 35 procent. Na samym końcu mamy kierowców, których budżet zamyka się w 10 tysiącach złotych i stanowią oni 29 procent całości.
Ile statystyczne trwa szukanie dobrego auta?
Ciekawostką jest fakt, jak długo przeciętnie Polacy poszukują swoich nowych pojazdów. Według tych samych badań, co te przytoczone wyżej, aż 43 procent badanych stwierdziło, że swojego samochodu szukali od 30 do nawet 90 dni. Trzy miesiące to naprawdę kawał czasu, lecz prawdą jest, iż w przypadku kupowania auta z drugiej ręki pośpiech jest bardzo złym doradcą. O wiele lepiej jest poczekać, sprawdzić kilka egzemplarzy i z chłodną głową podjąć właściwą decyzję. Widać to zresztą po wątpliwościach, które najczęściej towarzyszą osobom poszukującym samochodu używanego. Aż 55 procent badanych stwierdza, iż ich największym strachem podczas poszukiwania pojazdów na rynku wtórnym jest ukrywany zły stan techniczny auta. Kolejnymi wątpliwościami są między innymi brak zaufania do sprzedającego oraz niejasna historia eksploatacji auta.