Czy warto kupić używany samochód hybrydowy?
Samochody hybrydowe to wciąż zaledwie ułamek aut sprzedawanych na świecie, lecz w ostatnich latach ich liczba znacząco wzrosła, a co za tym idzie coraz więcej tego typu samochodów będzie się pojawiać na rynku wtórnym. Wiele osób nie jest jednak zainteresowana zakupem używanej hybrydy obawiając się drogich napraw, czy wysokiej awaryjności. Jak sytuacja wygląda naprawdę i czy warto zainwestować w używaną hybrydę?
Auta hybrydowe – czym się charakteryzują?
Samochody hybrydowe na dziś doskonale zadomowiły się w motoryzacji. Dziś ich udział w gamie poszczególnych producentów stale rośnie i doczekaliśmy się już trzech głównych typów samochodów hybrydowych.
Podstawowe to po prostu hybrydy oznaczane skrótem HEV. Należą do nich między innymi auta Toyoty, czy inne, które mają silnik elektryczny działający wspólnie ze spalinowym, lecz nie wymagający ładowania.
Inne to tak zwane miękkie hybrydy oznaczane skrótem MHEV. W nich znajdziemy jedynie niewielką jednostkę elektryczną, która zastępuje część osprzętu silnika, czy też zasila niektóre systemy, co zmniejsza zużycie paliwa. Do tego w razie potrzeby pomaga w przyspieszeniu.
Najnowsze są hybrydy typu plug-in oznaczane skrótem PHEV. Są to pojazdy, w których silnik spalinowy i elektryczny mogą działać oddzielne. Można z nich korzystać jednocześnie lub tylko ze spalinówki bądź elektryka. Dodatkowo posiadają one baterie pozwalające na przejechanie kilkudziesięciu kilometrów bez emisji spalin, które dodatkowo mogą być ładowane jak typowe elektryki.
Samochody hybrydowe niesamowicie się więc rozwinęły w ciągu ostatnich 20 lat. Technologia wymagana do ich budowy jest już coraz łatwiej dostępna, a do tego części są znacznie tańsze. Wciąż niektóre osoby wzbraniają się przed zakupem używanej hybrydy. Z czego to wynika i czy niechęć do takiej decyzji ma jakieś faktyczne powody?
Używane hybrydy – charakterystyka
Samochody hybrydowe z rynku wtórnego to najczęściej kilkuletnie konstrukcje. Spotkać można jednak nawet i kilkunastoletnie auta. W takim wypadku najczęściej będą to samochody marki Toyota czy też Lexus. Wynika to z faktu, iż infrastruktura hybrydowa Toyoty oraz należącej do niej Lexusa jest sprawdzona i dobrze działa już do kilkunastu lat.
Samochody używane z silnikiem hybrydowym mają wiele przewag nad spalinówkami. Gdy mowa o pełnych hybrydach, gdyż auta typu MHEV trudno nazwać pełnoprawnymi hybrydami można liczyć na spore oszczędności. Wynikają one przede wszystkim z mniejszego spalania paliwa. Nawet w autach Toyoty czy Lexusa z silnikami V6 nie jest ono ogromne, czego dowodem jest na przykład jednostka 3.5 V6. Jej średnie spalanie to niecałe 9 litrów, co jak na moc rzędu około 300 koni mechanicznych oraz sam rozmiar silnika jest naprawdę świetnym wynikiem.
Kolejne zalety hybryd to także brak alternatora, rozrusznika, czy pasków klinowych, a więc elementów eksploatacyjnych, których wymiany mogą w przypadku niektórych aut sporo kosztować. Charakterystyka hybryd sprawia także, że wolniej zużywają się klocki oraz tarcze hamulcowe, gdyż znacznie większa część zwalniania pojazdu odbywa się za pomocą hamowania rekuperacyjnego, które pomaga w ładowaniu akumulatorów zasilających elektryczny silnik. Coraz bardziej atrakcyjnie wyglądają również koszty serwisowania. Baterie są w stanie wytrzymać nawet po 200 czy 300 tysięcy kilometrów. Ich ewentualna wymiana to koszt około 10 tysięcy złotych, lecz nawet 4-krotnie taniej można zakupić baterie regenerowane, które również sprawdzają się naprawdę nieźle.
Kiedy warto decydować się na używaną hybrydę?
Zmartwienia niektórych osób dotyczące używanych hybryd mogą być jak najbardziej prawdziwe. Można temu jednak zaradzić stosując się do kilku zasad, które pomagają w zakupu jak najlepszej używanej hybrydy. Po pierwsze powinna ona pochodzić ze sprawdzonego źródła. Auto takie warto też sprawdzić by ocenić stan baterii i innych części układu hybrydowego, co można dokonać za pomocą testu napięcia na ogniwach, czy też diagnostyki komputerowej. Ważne jest także, by uważać na auta powypadkowe. Mogą one mieć uszkodzone kluczowe elementy systemu hybrydowego takie jak na przykład falownik, a zakup takowego to naprawdę duży wydatek sięgający nawet kilkunastu tysięcy złotych. Przy odpowiednim sprawdzeniu można jednak zakupić świetne auto hybrydowe, które posłuży przez długie lata.