Czy leasing na używane auto się opłaca?

Zdecydowana większość nowych samochodów osobowych jest finansowana z pomocą leasingu. Ta forma jest w ich wypadku bardzo opłacalna i z tego powodu szczególnie przedsiębiorcy są jej sporymi fanami i chętnie wykorzystują ją podczas tworzenia firmowej floty. Wiele osób zapomina jednak, że chcąc skorzystać z leasingu, można również zdecydować się na samochód używany. Jak wygląda opłacalność takiej formy finansowania i czy rzeczywiście może być ona dobrym wyborem?

Leasing na używane auto — czy jest możliwy, kto go udziela?

Dostępność leasingu na używane auto, a także to, kto go nam udzieli, jest bardzo zależne od wieku samochodu, który chcemy wziąć w leasing. Im młodsze, w tym lepszej sytuacji jesteśmy, gdyż można wybierać wśród ofert wielu banków, co sprawia, że ceny są dość konkurencyjne. Im starsze auto, tym mniej będzie chętnych leasingodawców, a także ze względu na mniejszą konkurencję ceny są po prostu wyższe.

Przede wszystkim z reguły leasing udzielany jest maksymalnie na auta, które po zakończeniu umowy będą miały 10 lat. Maksymalny okres leasingowania to z kolei najczęściej 72 miesiące, czyli aż 6 lat, co sprawia, że na taki okres można wziąć w leasing maksymalnie samochód 4-letni. Oczywiście zdecydowanie częściej kierowcy decydują się na leasingi mające około 36 miesięcy, czyli 3 lata.

Zasady działania leasingu na auto używane

Używane samochody osobowe są leasingowane w praktycznie ten sam sposób, co auta nowe. Przedsiębiorcy mogą więc wybierać pomiędzy leasingiem operacyjnym, który umożliwia naprawdę wygodne rozliczanie podatku VAT od raty, opłaty wstępnej, a nawet i paliwa oraz serwisowania jako kosztu uzyskania przychodu, dzięki czemu jest to dość opłacalna finansowo opcja. Druga opcja to naturalnie leasing finansowy, który umożliwia amortyzację samochodu i wpisanie go aktywów firmy, lecz jego minus to fakt, iż jako koszt uzyskania przychodu można rozliczyć jedynie odsetki od raty leasingowej. Na rynku wtórnym podobnie jak na rynku aut nowych dostępny jest także leasing dla klientów indywidualnych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej.

Każdy leasing skonstruowany jest w podobny sposób. Jego pierwsza część, czyli opłata wstępna, która bywa nazywana wkładem własnym stanowi zazwyczaj około 5-10% wartości całego samochodu. Czasem zdarza się jednak, że jest wyższa, gdy leasingobiorca posiada odłożone fundusze, które opłaca się w ten sposób wpłacić, gdyż obniża to ratę, a także odsetki od niej. Środkowa część leasingu to naturalnie raty, które bez wliczania odsetek razem składają się na cenę auta po odjęciu od niej wpłaty początkowej, a także kwoty wykupu. Tak zwana kwota wykupu to po prostu ostatnia rata leasingu. Może być ona nawet bardzo wysoka, co znacząco obniża raty za samochód i chętnie w ten sposób leasing konstruują kierowcy, którzy nie zamierzają kupować auta po zakończeniu leasingu.

Jak wygląda opłacalność leasingu na samochody używane?

Opłacalność leasingu na auta używane nieco różni się od leasingu na nowy samochód osobowy. Trudno jednak stwierdzić, czy zawsze będzie on opłacalny. Wiele zależy od wybranego samochodu, sytuacji finansowej leasingobiorcy, czy też sytuacji ekonomicznej w naszym kraju, gdyż koszt leasingu może wzrosnąć wraz z na przykład podnoszeniem stóp procentowych, o czym przekonali się niektórzy kierowcy w poprzednim roku, gdy ich raty za samochody w sporym stopniu wzrosły.

Leasing na samochody używane z pewnością stanowi ciekawą propozycję. Przede wszystkim sama cena, bez wliczania odsetek od płaconych rat zawsze będzie niższa od aut używanych. Ponadto na rynku wtórnym możemy znaleźć naprawdę dobrze zadbane i co najważniejsze świetnie wyposażone samochody, które są dostępne w atrakcyjnych cenach.

Trzeba jeszcze pamiętać o jednej rzeczy. Opłacalność leasingu będzie spadać wraz z wiekiem auta. Im starszy jest samochód osobowy na początku takiej umowy, tym mniej opłacalne będzie wzięcie leasingu, gdyż jego koszt będzie znacząco rósł, gdyż rywalizacja na rynku leasingu aut w wieku powyżej 6-7 lat jest mała, co pozwala windować ceny.